Korona-aika muutti käsityksiä työelämän tasapainosta - perheystävällisistä käytänteistä kannattaa pitää kiinni toimistolle palattaessa

Mothers in Business -järjestö rohkaisee organisaatioita huomioimaan työn ja perheen yhteensovittamisen näkökulmat työpaikan käytänteitä koronan jälkeiseen aikaan muotoiltaessa. Yhdistys muistuttaa, että perheystävällinen ja joustava organisaatiokulttuuri on keino houkutella ja sitouttaa osaajia, ja kutsuu työpaikkoja mukaan Perheystävällinen työelämä -seminaariin 1.10.2021.

Urahenkisten äitien järjestö Mothers in Business muistuttaa, että korona-aikana luoduista työpaikkojen perheystävällisistä käytänteistä kannattaa pitää kiinni myös koronarajoitusten poistuessa ja normaalimpaan työarkeen palattaessa. Esimerkiksi etätyö ja työaikojen joustavuus ovat pandemia-aikana sujuvoittaneet monen perheellisen arkea.

“Korona-aika on tuonut tullessaan myös paljon hyvää”, kommentoi toiminnanjohtaja Annica Moore MiB ry:stä. “Monen perheelliseen elämää on helpottanut konkreettisesti esimerkiksi se, että aikaa ei kulu siirtymiin kodin ja työpaikan välillä. Näin perheelle ja muille tärkeille asioille jää enemmän aikaan.”

Monissa organisaatioissa pohditaan nyt paluuta työpaikoille ja muotoillaan käytänteitä etä- ja hybridityöhön. Mothers in Business -järjestön mukaan uuden arjen toimintatapojen muotoilu mahdollistaa myös organisaation käytänteiden tarkastelemisen laajemminkin. Siirtymä kohti koronan jälkeistä aikaa on mahdollisuus rakentaa toimintatavat sellaisiksi, että ne tukevat entistä paremmin työntekijöiden hyvinvointia sekä työn ja muun elämän tasapainoa.

“Korona-aika toi perheen ja työn lähemmäs toisiaan. Lapset ja lemmikit ovat heiluneet Teamsien taustoilla ja kodit näkyneet kokouskameroissa”, Moore kuvaa. “Tämä konkretisoi hyvin sitä, miten työ ja perhe ovat osa samaa kokonaisuutta, eivät toisistaan irrallisista palasia. Perheen ja työn on koronan jälkeenkin mahduttava mutkattomasti samaan arkeen.”

Annica Moore. Kuva: Aleksi Kallioja.

Perheystävällisyydestä kilpailuetua

Mothers in Business muistuttaa, että perheystävällisiin käytänteisiin panostaminen tuo organisaatioille myös kilpailuetua. Monien alojen kärsiessä osaajapulasta perhe- ja arkiystävällinen kulttuuri saattaa olla vahva etu osaajia houkuteltaessa.

“Korona-aikana on opittu, että monenlaisia työtehtäviä on mahdollista hoitaa joustavasti sekä aika- ja paikkariippumattomasti”, Annica Moore kertoo. “Työpaikan vaihtamista miettivät pohtivat tällä hetkellä paljon sitä, millaisen kokonaisuuden arjesta saa jatkossakin rakennettua. Perheystävälliset käytänteet, kuten etätyömahdollisuus ja organisaation joustava suhtautuminen vaikuttavat paljon työpaikan valintaan.”

Seminaarista vinkkejä perheystävällisyyden kehittämiseen

Mothers in Business haluaa haastaa työnantajia tänä syksynä pohtimaan, millaisilla perheystävällisillä teoilla työntekijöiden hyvinvointia ja arjen tasapainoa voitaisiin tukea. Järjestö järjestää 1.10.2021 avoimen Perheystävällinen työelämä -verkkoseminaarin, johon kutsuu mukaan erityisesti työnantajia ja henkilöstöalan asiantuntijoita.

“Seminaarin tarkoitus on ravistella vanhoja asenteita ja muuttaa työkulttuuria pysyvästi perheystävällisemmäksi koko maassa”, kertoo tapahtumakoordinaattori Kati Vasell MiB ry:stä. “Haluamme myös muistuttaa, että perheystävällinen työelämä ei koske vain pienten lasten vanhempia, vaan jokaisella meistä on elämää myös töiden ulkopuolella.”

Perheystävällinen työelämä -seminaari

Annica+Moore.jpg

Toiminnanjohtaja Annica Moore

p. 044 705 7333 annica.moore@mib.fi

Kati Vasell_syys2020.jpg

Lisätietoja Perheystävällinen työelämä -seminaarista:

Tapahtumakoordinaattori Kati Vasell,

p. 040 756 9720 kati.vasell@mib.fi

Perheystävällinen työelämä -seminaarin järjestää Mothers in Business (MiB) -järjestö. MiB yhdistää yli 4500 urahenkistä äitiä, joille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa.