Astu rohkeasti esille! Miten PR ja medianäkyvyys voivat auttaa sinua kasvattamaan brändiäsi ja bisnestäsi?

Vieraskynä - Taru Tammikallio, PR-strategi sekä brändivalmentaja.

Kun äitiyslomalla sain kipinän alanvaihtoon ja yrittäjyyteen, tiesin, että kukaan ei tule kotoa hakemaan. Oli siis aika astua isosti esille ja tarttua härkää sarvista. Tässä tekstissä kerron, kuinka sen tein ja miten PR ja medianäkyvyys voivat auttaa sinua nousemaan alasi top-asiantuntijaksi, kasvattamaan bisnestäsi ja saamaan uusia mahdollisuuksia. 

Kun vuosia sitten starttasin oman yritykseni media- ja luovan alan yrittäjänä, mietin kuumeisesti, miten homma sujuisi mahdollisimman helposti ja mukavasti. Päädyin siihen, että myyn palveluitani niin ahkerasti, että homma alkaa rokkaamaan.

Näin toimin, mutta sain huomata, että myyntiä helpottaisi huomattavasti se, jos potentiaaliset asiakkaat tietäisivät jo minusta ja osaamisestani – tai saisivat vähintäänkin pientä taustatyötä tekemällä luottamusta siihen, että osaan asiani.

Taru Tammikallio, Kuvaaja Atte Mäläskä

Halu erottautua massasta johdatti PR:n ja medianäkyvyyden pariin 

Aloin siis tuomaan asiantuntijuuttani esille sosiaalisessa mediassa ja se toimi hyvin. Sain kuitenkin huomata, että moni muukin oli saanut tuon saman idean – jonka vuoksi erottautuminen ei ollutkaan niin helppoa. Pistin siis mietintämyssyn uudelleen päähäni ja istahdin alas miettimään muita erottautumiskeinoja. 

Tässä vaiheessa olin päässyt jo freelancer-toimittajan töihin hyvin käsiksi, joten tiesin, miten luoda ja myydä medioille tarinoita ja ilmiöitä. Ja olin samassa huomannut, millainen vaikutus ansaitulla medianäkyvyydellä ja PR:llä voi olla yrittäjän bisnekseen – moni haastateltavani oli kertonut saaneensa uusia asiakkaita, puhujakeikkaa, lisää haastattelupyyntöjä ja muita mahdollisuuksia median avulla.

Lamppu syttyi päässäni ja päätin kokeilla samaa itse. Ja sain huomata, että oman tarinan ja asiantuntijuuden esille tuominen perinteisessä mediassa, sekä kohderyhmän kannalta relevanteissa podcasteissa ja blogeissa näkyminen, sekä oman alan vaikuttajien sosiaalisessa mediassa vierailu, toivat luokseni uusia asiakkaita, työtarjouksia, lisää haastattelupyyntöjä sekä kutsuja tulla puhujaksi ja kouluttajaksi. 

Miksi PR ja medianäkyvyys sitten toimivat niin hyvin? Siitä lisää seuraavaksi. 

PR ja medianäkyvyys rakentavat uskottavuutta ja tunnettuutta

Kuten sanottu, sosiaalinen media on loistava keino tarinasi ja asiantuntemuksesi esille tuomiseen. Mutta jos sinulla on mahdollisuus tehdä sama myös perinteisissä medioissa ja muiden kanavissa, rakennat uskottavuutta ja tunnettuutta vieläkin tehokkaammin.

PR:n ja medianäkyvyyden uskottavuutta ja luottamusta rakentava vaikutus perustuu siihen, että kolmas (ja kaupallisesti riippumaton) osapuoli kertoo sinusta ja osaamisestasi – sen sijaan, että vain sinä puhut siitä omassa somekanavassasi. 

Kärjistettynä: Se, että joku muu ajattelee ja kertoo sinun olevan huippu, on tehokkaampaa kuin se, että sinä sanot olevasi huippu. Lisäksi perinteisessä mediassa ja muiden kanavissa et voi vain yksin päättää nousta esille – myös jonkun muun on todettava, että sinulla on jotain kiinnostavaa ja arvokasta jaettavana. 

Kun sinä ja yrityksesi olette esillä mediassa, positioidut todennäköisemmin alasi top-asiantuntijana, mikä lisää palveluidesi ja asiantuntemuksesi houkuttelevuutta välittömästi. Tämä mahdollistaa kasvaneen kysynnän ja esimerkiksi myös hintojen nostamisen.

Kasvata yleisöäsi PR:n avulla 

PR:n ja medianäkyvyyden avulla tavoitat uutta yleisöä ja ihmisiä, jotka eivät ole törmänneet sinuun ja yritykseesi aikaisemmin. Omissa kanavissasi tavoitat usein omat seuraajasi – siksi on tärkeää olla esillä myös mediassa ja muiden kanavissa. Tämä usein kasvattaa omaa yleisöäsi myös sosiaalisen median puolella.

Kannattaa myös muistaa, että vaikka olisitte tuttuja jo sosiaalisesta mediasta, pitkäjänteinen työ ja toistuva esillä oleminen tuovat parhaat tulokset – usein ihmisen pitää nähdä asia jopa 7-10 kertaa ennen kuin he ovat valmiita ostamaan. Kuten sanottu, kärsivällinen ja pitkäjänteinen työ palkitsee.

Lisää liidejä, lisää myyntiä

Vain yksittäinen haastattelu toi asiakkaalleni 10 000 e myyntiä – mieti siis mitä pitkäjänteinen PR-työ voi saada aikaiseksi!

Kun olet esillä oikeassa kanavassa oikeaan aikaan ja oikealla tavalla, houkuttelet luoksesi uusia liidejä ja asiakkaita heti tai myöhemmin. Voit saada välittömästi asiakkaita heistä, jotka etsivät jo parhaillaan apua ongelmaan, jonka ratkaiset ja joiden luottamus sinuun rakentuu esillä olemisen myötä. 

Ja he ketkä eivät vielä tarvitse palveluitasi – he saattavat olla sinuun yhteydessä myöhemmin, kun oikea aika koittaa, sillä olet jäänyt heidän mieleensä. 

Esillä olon tuomat mahdollisuudet

Sinun ja yrityksesi medianäkyvyys tuo sinulle todennäköisesti uusia mahdollisuuksia ennemmin tai myöhemmin. 

Se voi esimerkiksi:

  • Herättää sijoittajien kiinnostuksen yritystäsi kohtaan

  • Auttaa sinua saamaan kustannussopimuksen (kuten itselleni kävi)

  • Tuoda uusia asiakkaita ja keikkaa puhujana ja kouluttajana (tämä on tapahtunut monta kertaa minulle ja asiakkailleni)

  • Lisää näkyvyyttä ja haastattelupyyntöjä → positiivinen kierre, jossa toimittajat ja mediat osaavat jo olla yhteydessä sinuun, kun alasi asiantuntijaa etsitään

Kaikista mahtavinta on, että kaikki kuvaamani hyödyt ja mahdollisuudet usein moninkertaistuvat pitkässä juoksussa.

Jos siis vielä mietit, kannattaako sinun astua esille, jakaa tarinaasi ja asiantuntemustasi PR:n ja medianäkyvyyden avulla, kehotan tarttumaan toimeen, sillä se voi muuttaa bisneksesi suunnan. 

Sen lisäksi voit vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin, jakaa vertaistukea ja inspiroida muita. Eli voit tehdä paljon hyvää myös sen avulla. 

Taru Tammikallio on PR-strategi sekä brändivalmentaja, joka auttaa yrittäjiä ja yrityksiä nousemaan esille mediassa, jotta he voivat kasvattaa tunnettuuttaan ja myyntiään, sekä nousta alansa top-asiantuntijaksi.

Ja mikä parasta, nämä mahdollisuudet kasvattavat bisnestä ja tunnettuutta entisestään, mikä moninkertaistaa kaikki hyödyt pitkällä tähtäimellä ja voit luoda median avulla positiivisen kierteen bisnekselle.