Työelämään löydyttävä uusia keinoja syrjinnän ja henkisen väkivallan kitkemiseen - jo vähättelyyn puututtava

Urasuuntautuneita äitejä edustava Mothers in Business -järjestö vaatii kolmikantaista työryhmää pohtimaan lainsäädännöllisiä uudistuksia ja uudenlaisia käytäntöjä syrjinnän sekä muun henkisen väkivallan vähentämiseksi työelämästä. Järjestön jäsenistöstä 42 % on kohdannut syrjintää tai epäasiallista kohtelua.

Mothers in Business (MiB) ry esittää, että Suomeen perustetaan kolmikantainen työryhmä edistämään syrjimätöntä ja turvallista työelämää. Työryhmässä tulisi olla edustajia useista työelämä-, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvaikuttamista tekevistä järjestöistä, mukaan lukien MiBistä.

MiB haluaa työryhmän pohtivan keinoja ja lainsäädännöllisiä uudistuksia myös hienovaraiseen vähättelyyn ja vähätteleviin asenteisiin puuttumiseen.

Naiset kohtaavat miehiä selvästi useammin vähättelyä työelämässä. Tasa-arvobarometri 2017:n mukaan vähättelevää ja yliolkaista kohtelua oli kokenut 27 prosenttia naisista ja yhdeksän prosenttia miehistä.

- Suora syrjintä on ollut pitkään kiellettyä Suomessa, ja siksi osa syrjinnästä on piiloutunut hienovaraiseksi vähättelyksi. Jo vähättelyyn on puututtava työyhteisössä, ja puuttumiseen on annettava työyhteisöille selkeitä ohjeita ja toimintamalleja, kertoo perjantaina julkaistavan Se ei johdu sinusta - Vähättelyn historia työelämässä -tietokirjan kirjoittanut Tiina-Emilia Kaunisto.

Heikentääkö äitiys älykkyyttä?

MiBin jäsenten kohtaamaa syrjintää tai epäasiallista kohtelua työelämässä on muun muassa raskaussyrjintä, urakehityksen tyssäämisenä perheellistymisen myötä, määräaikaisen työsuhteen loppuminen perhesyistä tai perhevapaalta palanneen motivaation tai osaamisen väheksyminen.

- Syrjivä kohtelu ei ole aina eroteltavissa muusta henkisestä väkivallasta, kuten työpaikkakiusaamisesta. Niiden välinen raja on joissain tapauksissa häilyvä, ja ne voivat olla päällekkäisiä ilmiöitä, muistuttaa Kaunisto, joka on myös MiBin hallituksen jäsen.

Ilmiöiden päällekkäisyys näkyy MiBin syyskuussa 2020 tehdyssä jäsenkyselyssä, johon vastasi 620 urasuuntautunutta äitiä. Vastaajista 42 prosenttia kertoo kohdanneensa perheellistymiseen tai ikään liittyvää syrjintää tai epäasiallista käytöstä työelämässä.

- Jäsenten kuvauksissa syrjintä on muistuttanut kiusaamista tai epäasiallista käytöstä, vaikka syy on ollut syrjivissä asenteissa perheellistymistä kohtaan, kertoo MiB ry:n toiminnanjohtaja Annica Moore.

- Jäsenemme kertovat esimerkiksi kohdanneensa vitsailua siitä, että äitiys on heikentänyt älykkyyttä. Äitiyslomalta palanneeseen on myös alettu suhtautumaan eri tavalla, ja esimerkiksi hänen kouluttautumispyyntönsä on torpattu. Suoraan on myös sanottu, että seuraavalla kerralla palkattaisiin kyllä mies, kun on kertonut perheenlisäyksestä.

Myös väheksyvistä asenteista on useita kertomuksia. Välillä asenteet voivat olla myös tiedostamattomia ennakkoluuloja, joiden purkamiseen tulisi löytää uudenlaisia keinoja, mutta ennen kaikkea tahtotilaa

- Jäsenellemme oli kerrottu hänen ollen paras hakija, mutta paikan sai mies, koska työhön kuului ajamista. IT-konsulttina toimiva jäsen taas on huomannut, että hänen työpanoksestaan laskutetaan asiakkaalta kolmasosa vähemmän kuin vähemmän koulutettujen ja nuorempien mieskollegoiden panoksesta, Moore jatkaa.

Mothers in Business ry:n mielestä jokainen syrjintätapaus on liikaa. MiB järjestää perjantaina 19. maaliskuuta kello 13.00-14.30 virtuaalisen Hyvä kohtelu ei maksa mitään - Kohti työelämän tasa-arvoa -seminaarin, jossa käydään ratkaisukeskeisesti läpi, miten syrjintään voi puuttua työelämässä, sekä keskustellaan työelämän tasa-arvon nykytilasta.

Ilmoittaudu mukaan kaikille avoimeen seminaariin: https://www.lyyti.fi/reg/tasaarvoseminaari

Lisätietoja

Tiina-Emilia Kaunisto, tietokirjailija, MiB ry:n hallituksen jäsen, puh. 040 529 9928
Annica Moore, toiminnanjohtaja, Mothers in Business MiB ry, puh. 0503525347

Tiina-Emilia.jpg
Malli_ Annica Moore. Kuvaaja_ Kuvaaja_ Aleksi Kallioja jpg.jpg

Mothers in Business (MiB) yhdistää valtakunnallisesti noin 4700 urahenkistä äitiä. Meille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa.