Haastattelussa uraäiti: Tanja Piha

”Rakastan viedä suomalaisia konsepteja maailmalle ja houkutella ihmiset myymään niitä. Kasvu syntyy näistä elementeistä.”

Nimi: Tanja Piha, 41
Koulutus: KTM, MBA, tradenomi (ruotsiksi)
Työpaikka: Growth Booster, Fondia Oyj ja Boardprofessionalsin hallituksen jäsen
Perhe: poika 11 v.
Harrastukset: juoksu, surffaus ja hyväntekeminen Run for Good -yhteisön kautta

 

17880668_1274469312602201_678488272191966366_o-1024x683.jpg

 

Kirjavinkki: Daniel Pink To sell is human inspiroi ”kaikki myy”-ajatukselle. Kaikkien uraäitien pitäisi lukea Sheryl Sandbergin kirja Lean In, olethan lukenut sen jo? Tanja lukee muutenkin paljon, viimeisimmäksi Kjell Westön Rikinkeltaisen taivaan, ihana! Tanja oli muutama vuosi sitten Akateemisen
kirjakaupan esilukijana ja vinkkasi heidän asiakkailleen kiinnostavista kirjoista, tämän tavan hän haluaisi elvyttää!

Lomavinkki: Tanja on hurahtanut surffaamiseen. Viimeiset kaksi kesää hän vietti surffaten Biarritzissä. Tanja haaveilee myös talven surffimatkasta!

 

Tanja on huomannut, että liian moni viihtyy liiaksi perinteisissä tukifunktioissa ja kaihtaa esimerkiksi myynti- tai liiketoimintavastuullisia tehtäviä.

Terveiset uraäideille: Hakeudu tukifunktioiden sijaan bisnesvastuullisiin rooleihin. Ainut tie siihen, että saamme tasaveroisesti naisia johto- ja hallitustehtäviin on se, että nuoresta pitäen hakeutuu positioihin, joissa menestystä mitataan sillä, miten yrityksen avainluvut kehittyvät. Tanja on huomannut, että liian moni viihtyy liiaksi perinteisissä tukifunktioissa ja kaihtaa esimerkiksi myynti- tai liiketoimintavastuullisia tehtäviä. Äitiyslomalla
kannattaa opiskella! Tanja on itse ihastunut edX:n kurssitarjontaan ja näin digitalisaation aikana on poiminut Columbia Universityn Artificial Intelligence -kurssin sekä muita aiheeseen sopivia huippuyliopiston kursseja.

Tanja kuitenkin muistuttaa, että vauva-aika on ihanaa ja siitä nauttii eniten silloin, kun myös äiti saa levätä: ”Salli itsellesi päiväunet silloin, kun vauva nukkuu, äläkä stressaa kaikista villakoirista ja likaisista hiuksista. Jos yöunet ovat katkonaisia, niin heittäydy sohvalle Netflixin kera ja anna unen tulla vauvan kanssa! Itse katsoin, tosin silloin kymmenen vuotta sitten dvd:ltä, kaikki Greyn anatomiat ja Prison Breakit ja muistelen noita aikoja lämmöllä.”

Haastattelua varten tapasin Tanjan Fondialla. Hän esitteli ylpeästi yrityksen ja sen värikkäät tilat. Tanjasta huokui myyntihenkisyys heti kättelyssä. Hänellä on monipuolinen työkokemus, ja hän on tehnyt töitä jo lapsesta saakka. Tanjalla on kolme eri koulutusta ja lista avoimessa yliopistossa suoritettuja kursseja. Nykypäivänä hän kouluttautuu huippuyliopistojen professoreiden avustuksella Internetissä mm. edX-platformin kursseja hyödyntäen.

Itsensä kehittäminen ja uuden oppiminen on Tanjalle tärkeää. Tanja aloitti uransa 90-luvun lopussa Finnairilla asiakaspalvelussa. Niihin aikoihin Finnair koki ensimmäisen brändiuudistuksen, ja Tanja pääsi eturiviin Finnairin markkinointiosastolle seuraamaan muutosta. Seuraavaksi hän siirtyi IT-alalle ja pääsi vetämään kansainvälistä tiimiä Nokian IT-hankkeissa. Tämä kokemus vastasi korkeakoulun tasoista opetusta: kasvatti luottamusta ihmisiin ja opetti liiketoiminnasta. Koodareiden kanssa toimiminen opetti johtamisesta paljon.

”YRITYSTEN TÄYTYY LUODA KULTTUURI, JOSSA HYVÄKSYTÄÄN VIRHEIDEN MAHDOLLISUUS.”

Muutaman vuoden kuluttua Tanja siirtyi Soneralle B2B-markkinointiviestintään. Tanja turhautui pelkästään markkinointiviestintään, sillä liian usein se tarkoitti pelkkien markkinoinnillisten mittareiden seuraamista liian etäältä oikeasta liiketoiminnasta. Hän mietti, mikä olisi moderni tapa vetää markkinointia ja myyntiä. Tanja myös pureutui siihen, kuinka sitouttaa ihmiset omaan työhön, ja samalla hän loi asiakkaille uutta tarjoamaa, jonka avulla tehtiin hienoja tuloksia. Tanjan vetämän liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 12 kvartaalia putkeen. Asioita tehtiin kimpassa – tiimi oli kuin pieni yritys ison yrityksen sisällä. Kasvun kannalta avainasemassa oli se, että ei tarvinnut koko ajan kysellä ja varmistella asioita johdolta. Tanja muistuttaakin, että yritysten täytyy luoda kulttuuri, jossa hyväksytään virheiden mahdollisuus.

”SUOMALAISTEN TÄYTYY OPETELLA PUKEMAAN ERINOMAISTA TYÖTÄÄN SANOIKSI.”

Seuraavaksi Tanja halusi saada kansainvälistä kokemusta ja nähdä, miten työtä tehdään muualla kuin Suomessa. Hän pääsi Norjan Telialle kaupalliseksi johtajaksi. Tässä oli kova paikka päättää, miten perhe ja ura yhdistetään ja muuttaako koko perhe Norjaan. Vaakakupissa painoi Tanjan pojan ystävät ja suhde isovanhempiin – Tanja lähti Norjaan yksin. Hän sinnitteli edestakaista matkustamista vuoden, jonka jälkeen irtisanoutui tyhjän päälle. Kokemus opetti Tanjalle siitä, miten ammattimaisesti asioita hoidetaan Suomessa ja kuinka paljon paremmin norjalaiset osaavat hehkuttaa tekemisiään. Suomalaisten täytyy opetella pukemaan erinomaista työtään sanoiksi.

”LAKIMIEHISSÄ ON POTENTIAALIA VAIKUTTAA ASIAKKAISIIN ÄLYKKÄÄLLÄ KESKUSTELULLA TUPUTTAMATTA PALVELUITA.”

Suomessa Tanja pääsi keskustelemaan Fondian kanssa siitä, voisiko hän auttaa Fondiaa kasvamaan. Tehtävä oli haastava, sillä lakialan yritykset eivät perinteisesti ole myyntiorganisaatioita. Fondian halu muuttua oli kuitenkin vahva ja niinpä lakimiehet houkuteltiin myyntihommiin. Vaikka lakimiehet eivät tavallisesti ole myyntihenkisiä, on heissä paljon potentiaalia vaikuttaa asiakkaisiin älykkäällä keskustelulla tuputtamatta palveluita.
Tanja on ylpeä siitä, miten hienosti viime keväänä listautunut Fondia on kasvanut ja toimitusjohtaja kiitteli ensimmäisessä puolivuotiskatsauksessaan, että kasvu on tehty hankkimalla uusia asiakkaita ja myymällä lisää vanhoille. Juristien oma tausta vaikuttaa siihen, miten asiakkaita etsitään: osalle on luontevaa lähestyä kiinnostavia asiakkaita kylmäsoitoilla ja osa lähestyy mieluummin omaa verkostoaan. Kaiken kaikkiaan työ juristien kanssa on
opettanut Tanjalle sen, että ei ole yhtä ainoata tietä Roomaan – ihmisten arvostelukykyyn täytyy luottaa.

”KANNUSTAN NAISIA OTTAMAAN TULOSVASTUUTA JA TESTAAMAAN RIITTÄVÄTKÖ RAHKEET LIIKETOIMINNAN KASVATTAMISEEN.”

Mitä tulee nais- ja miesmyyjiin, Tanja ei koe, että myyjiin suhtaudutaan eri tavalla sukupuolen perusteella. Ongelma on ennemminkin siinä, että yhä liian harva nainen hakeutuu vastuullisiin positioihin ja myyntitehtäviin. Suomessa on myös vähän hyviä roolimalleja ja Tanja toivookin, että esimerkkejä nostettaisiin enemmän esille. Hän kannustaa naisia ottamaan tulosvastuuta ja testaamaan riittävätkö rahkeet liiketoiminnan kasvattamiseen.

”ÄITIYSVAPAA ON OIVA PAIKKA OPINTOJEN SUORITTAMISEEN JA AMMATILLISEN OSAAMISEN KEHITTÄMISEEN.”

Siirtyminen myyntiin ei ole aina itsestäänselvyys tilanteessa, kun kokemusta ei vielä ole. Tanja opastaakin naisia harkitsemaan myyntityön aloittamisen vapaaehtoistyön kautta, sillä työ kuin työ opettaa. Ura on aloitettava jostakin, eikä se onnistu heti huipulta. Ei pidä myöskään miettiä liikaa pystyykö myyntiin, vaan rohkeasti edetä kohti tavoitetta. Täytyy kääriä hihat ja ryhtyä uteliaasti toimeen. Naisilla äitiysvapaa voi myös olla oiva paikka opintojen suorittamiseen ja ammatillisen osaamisen kehittämiseen – sillä ehdolla, että vauva ja tilanne sallii.

Mitä tulee uran ja perheen yhdistämiseen on Tanjalla hyvä tukiverkosto ja fantastinen poika. Poika lähtee hänen mukaansa lenkille, jolloin saadaan yhteistä aikaa liikunnallisin keinoin. Liikunnan ohella hyvä yöuni on reunaehto sille, että Tanja pysyy energisenä. Aina elämän palapelin rakentaminen ei ole helppoa ja silloin täytyy miettiä mistä arjessa voi karsia. On osattava johtaa itseään ja huolehdittava hyvinvoinnistaan. Onneksi Suomessa on hyvä päivähoito ja upeita työpaikkoja.

Teksti: Olessia Manner, MiB-aktiivi sekä Fennovoima Oy:n lakimies
Kuva: Tanja Piha