Työnantaja: näin tuet perheellistä työntekijää koronavirusaikana

Koronavirustilanne tuo haasteita vanhemmille, joilla päivätyön lisäksi on hoivavastuu lapsista. Monet työikäiset kantavat huolta myös ikääntyneistä vanhemmistaan. Urahenkisten äitien yhdistys Mothers in Business MiB ry kannustaa työnantajia joustavuuteen, luottamukseen ja empatiaan poikkeuksellisessa tilanteessa.

Lapsiperheissä jännitetään tällä hetkellä, miten koulujen ja päiväkotien käy koronavirustilanteen edetessä. Monet ovat myös huolissaan riskiryhmiin kuuluvista ikääntyneistä vanhemmistaan, jotka kaipaavat apua arjessa. Mitä työnantaja voi tehdä tilanteessa, joka asettaa monenlaisia haasteita perheille?

“Kannustamme työnantajia toimimaan haastavassa tilanteessa perheystävällisesti ja työntekijöiden erilaiset elämäntilanteet huomioiden”, sanoo Mothers in Business -verkoston toiminnanjohtaja Annica Moore. “Tärkeintä on suhtautua empaattisesti ja joustavasti erilaisiin tilanteisiin ja mahdollistaa sujuvan arjen jatkuminen muuttuvissa olosuhteissa.”

Perheissä mietitään tällä hetkellä ratkaisuja siihen, miten lasten ja aikuisten päivät saadaan sujumaan tilanteessa, jossa päiväkodit ja koulut ovat suljettuina. Osa kunnista on jo sulkenut kouluja tai ilmoittanut etäopetukseen siirtymisestä, osa odottelee hallituksen ohjeistuksia alkuviikosta. Joissain perheissä lapset on otettu vapaaehtoisesti kotiin. Työnteon tulisi kuitenkin myös sujua, ja monet pohtivat nyt kuumeisesti luovia ratkaisuja.

Mitä työnantaja voi tehdä tilannetta helpottaakseen? Mothers in Business on koonnut työnantajille viisi vinkkiä perheellisten tilanteen huomioimiseen.

1. Suhtaudu joustavasti ja empaattisesti muuttuviin tilanteisiin

Pitkälle pääsee jo joustavalla ja empaattisella asenteella. Suhtaudu ymmärtävästi mahdollisiin esiin tuleviin perhetilanteisiin, jotka vaativat työntekijältä nopeaa reagointia. Sano ääneen, että ymmärrät haastavan tilanteen ja sen, että työn tekeminen saattaa hankaloitua lasten ollessa kotona. Kerro, että uskot työntekijän tekevän parhaansa.

2. Mahdollista etätyö matalalla kynnyksellä

Nyt jos koskaan on hyvä tilaisuus tarkastella organisaation etätyökäytänteitä. Tilanne kannattaa nähdä mahdollisuutena digiloikkaan sellaisissakin tehtävissä, joissa etätyö on aiemmin nähty haasteellisena. Kannusta työntekijöitä etsimään luovia ratkaisuja kotoa työskentelyyn. Etätyö voi myös olla osittaista. Jos kaikki työtehtävät eivät ole mahdollisia etänä, mutta työpaikalle ei voi tulla, voit myös kannustaa itsensä ja oman työn kehittämiseen työajalla.

3. Tarjoa entistä joustavampaa työaikaa

Monella työpaikalla joustava työaika on sidottu tarkasti määriteltyihin liukumiin. Vallitsevassa tilanteessa liukuma-ajoista kannattaa luopua ja mahdollistaa työnteko joustavasti niihin viikon- ja vuorokaudenaikoihin, jotka työntekijälle sopivat. Joustava työaika mahdollistaa esimerkiksi lastenhoitovastuussa vuorottelun puolison kanssa, jolloin on helpompaa tehdä täyttä työpäivää. Joustavan työajan avulla myös matkustamista julkisissa kulkuvälineissä ruuhka-aikaan on helpompi välttää.

4. Luota työntekijän ilmoitukseen

Vaaditaanko organisaatiossasi työntekijältä lääkärintodistusta sairauslomasta tai lapsen tilapäisestä hoitovapaasta? Nyt kannattaa luottaa työntekijän omaan ilmoitukseen ja vähentää myös terveydenhoitojärjestelmän kuormitusta.

5. Tarjoa mahdollisuutta tilapäiseen työajan lyhentämiseen

Auttaisiko työntekijän kuormittavaa tilannetta mahdollisuus tehdä väliaikaisesti lyhennettyä työaikaa? Monen perheen arkea helpottaisi mahdollisuus saada hieman lisäaikaa lastenhoidolle tai ikääntyneistä vanhemmista huolehtimiselle. Lyhennetystä työajasta kannattaa laatia valmis sopimusmalli, jotta se tarpeen tullen järjestyy ketterästi.

Poikkeustilanne haastaa työnantajia toimimaan entistä joustavammin ja työntekijöiden yksilölliset tarpeet huomioon ottaen. Mothers in Business ry:n hallituksen puheenjohtaja Susanna Mikkonen kannustaa pohtimaan, voisiko käyttöönotetut joustot vakiinnuttaa organisaation perheystävällisiksi käytänteiksi.

“Nyt kannattaa miettiä, voisiko poikkeustilanteessa testattuja käytänteitä ottaa laajemminkin käyttöön ja kehittää näin organisaation kulttuuria perheystävällisemmäksi. Perheystävälliset käytänteet ja joustot edistävät työn ja arjen sujumista, lisäävät työntekijöiden hyvinvointia ja sitouttavat parhaita osaajia organisaatioon”, Mikkonen rohkaisee.

Toiminnanjohtaja Annica Moore, p. 050 352 5347, annica.moore@mib.fi

Valokuvia medialle:

Annica Moore ja Susanna Mikkonen / Kuva: Suvi Kivimaa, Studio Torkkeli

Annica Moore / Kuva: Suvi Kivimaa, Studio Torkkeli

Mothers in Business (MiB) yhdistää yli 4000 urahenkistä äitiä, joille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa. | https://www.mothersinbusiness.fi/