Työnantaja: näin tuet perheellistä työntekijää päiväkotien sulkeutuessa

31.1.–1.2. toteutuva varhaiskasvatuksen henkilöstön lakko tuo lisähaasteita päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien arkeen. Työnantajilla on tilanteessa kuitenkin hyvät mahdollisuudet tukea työn ja perheen yhteensovittamista sekä sitouttaa osaajiaan tarjoamalla haastavassa tilanteessa joustoja.

Lastenhoitajat, osa varhaiskasvatuksen opettajista ja perhepäivähoitajat osallistuvat poliittiseen lakkoon 31.1.–1.2.2024. Lakot sulkevat niin julkisia kuin yksityisiä päiväkoteja Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla.

Päiväkotien sulkeutuminen haastaa pienten lasten vanhempien arkea. Äitien yhdistys Mothers in Businessin puheenjohtaja Olivia Kuusinen muistuttaa kuitenkin, että perheystävällisten joustojen avulla tilanteeseen löytyy usein ratkaisuja, joiden avulla vanhemmat pystyvät huolehtimaan niin työvelvoitteistaan kuin lapsistaankin.

Kuusinen tarjoaa konkreettiset vinkit perheystävälliseen johtamiseen kaikille esihenkilöille:

Myönteinen suhtautuminen ja ymmärrys kantavat pitkälle

Mothers in Businessin jäsenkyselyissä perheystävällisen työpaikan tärkeimmäksi kriteeriksi nousee myönteisesti työn ja perheen yhteensovittamiseen suhtautuva esihenkilö. Empaattisella suhtautumisella ja kannustavalla asenteella pääsee tällä haastavalla viikolla jo pitkälle.

Mahdollista etätyö matalalla kynnyksellä

Koronakriisi totutti jo monet vanhemmat tasapainoilemaan etätyön ja lastenhoidon haastavan yhdistelmän kanssa. Etätyö voi helpottaa myös vanhempaa, joka vaihtaa lastenhoitovuoroa puolison tai muun aikuisen kanssa kesken päivän.

Tarjoa lyhyempää työaikaa tai mahdollisuutta poissaoloihin

Saldojen lyhentäminen, miinuksen kerryttäminen tai vuosilomapäivien pitäminen lyhyellä varoitusajalla voi auttaa työntekijää selviämään lakkoviikosta.

Tarjoa joustoa työaikoihin

Normaalia pidemmät liukumat tarjoavat työntekijälle mahdollisuuden työskentelyn jatkamiseen iltaisin tai aloittamisen ennen lasten heräämistä. Liukumat myös helpottavat vuorottelua mahdollisen puolison kanssa. Poikkeustilanteessa myös mahdollisuudesta työskennellä viikonloppuna voi olla hyötyä. Jos työssä ei ole mahdollisuutta liukumiin, tarjoathan matalalla kynnyksellä mahdollisuutta esimerkiksi vuoronvaihtoon tai muuhun sopimiseen kollegoiden kesken.

Varaudu yllätyksiin ja jousta muuttuvissa tilanteissa

Osalle vanhemmista lakkotilanne tarkoittaa aamuista kilpajuoksua päiväkodille, jossa mahdollisuus hoitoon vasta lopullisesti varmistuu. Suhtaudu ymmärtävästi lyhyellä varoitusajalla tapahtuviin muutoksiin ja jousta mahdollisuuksien mukaan, jotta työnteko on mahdollista muuttuvissa tilanteissa.

Pidä huolta työntekijöiden jaksamisesta

Lastenhoidon järjestäminen lakkoviikolla saattaa aiheuttaa monessa perheessä haasteita ja viedä vanhempien voimavaroja. Vaikka työt hoituisivatkin etänä tai iltaisin ja viikonloppuisin, työn ja lastenhoidon vuorottelu on rankka yhtälö. Sano siis ääneen, että ymmärrät, ettei työpanos tällä viikolla ehkä yllä normaalitasolle. Voit kuitenkin pyytää työntekijääsi tekemään parhaansa haastavassa tilanteessa ja kertoa, että se riittää.

Lisätietoja: Olivia Kuusinen, puheenjohtaja, Mothers in Business ry, olivia.kuusinen@mib.fi, p. 040 156 3112

Mothers in Business (MiB) yhdistää yli 4000 äitiä, joille työn ja perheen yhteensovittaminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa. | https://www.mothersinbusiness.fi/