Esihenkilötyössä vieläkin ongelmia - MiB tarjoaa ratkaisut

Yleinen mielikuva työn ja perheen yhteensovittamisesta ei ole ruusuinen. Urahenkisiä äitejä yhdistävän Mothers in Business MiB ry:n tuoreessa jäsenkyselyssä (N=620, 9/2020) enemmistö vastaajista arvioi puheen perhe-elämästä yhteiskunnassa negatiiviseksi. Ilahduttavan moni antoi kuitenkin omalle jaksamiselleen tällä hetkellä vähintään kouluarvosanan kahdeksan samaisessa kyselyssä.

Perhebarometri 2020 -tutkimuksen mukaan työn ja perheen yhteensovittaminen ja perheystävällisyys ovat Suomessa vähintäänkin kohtuullisen hyvällä tasolla. Aihe on monella tavoin ajankohtainen ja se linkkautuu vahvasti muun muassa työllisyyteen, hyvinvointiin, perhevapaauudistukseen ja syntyyvyteen.

“Perheystävällisyyden myötä työssä jaksaminen ja hyvinvointi paranevat, ja samalla vaikutamme myös käsityksiin ja mielikuviin siitä, uskaltaako perhettä perustaa”, toteaa yksi Perheystävällinen työelämä -seminaarin puhujista Lotta Savinko, työelämäasioiden päällikkö, Akava ry.

MiBin tuoreen tutkimuksen mukaan perheen ja työn yhteensovittamisen keskeiset haasteet liittyvät äideillä kokemukseen ajanpuutteesta ja oman riittämättömyyden tunteesta.

Työyhteisön perheystävälliset käytännöt nousivat kyselyssä yhdeksi tärkeimmistä keinoista, jonka avulla työn ja perheen yhteensovittamista voi sujuvoittaa.

Esihenkilö, näin voit lisätä tiimiläistesi hyvinvointia:

1. Huomio työn kuormitukseen ja määrään

Huolehdi tavoitteiden ja työnjaon selkeydestä ja järkevistä toimenkuvista, joissa työn kuormituksen ja palautumisen tasapaino on mahdollista. Varsinkin lyhennettyä työaikaa tekevät vanhemmat ovat tilanteessa, jossa työaika teknisesti lyhenee, mutta tehtävät ja työn määrä on 100 prosenttisen työajan mukainen.

2. Kannusta isejä

Osa-aikatyö ja työajan lyhentäminen ovat hyviä keinoja työn ja perheen yhdistämiseksi, ja niiden tulisi jakautua tasaisesti vanhempien kesken. Kysy seuraavalla kerralla miespuoliselta tiimiläiseltä, milloin hän aikoo jäädä perhevapaalla, kun kuulet tulevasta perheenlisäyksestä. Molempien vanhempien yhdenvertainen joustojen käyttö olisi iso edistysaskel suomalaisessa työelämässä.

3. Älä syrji

Raskaus- ja perhevapaa -syrjintä on sitkeä ongelma. MiBin tuoreessa jäsenkyselyssä 47 prosenttia vastanneista oli kokenut syrjintää elämäntilanteen takia. Osaaminen ja motivaatio eivät katoa perheellistymisen myötä. Ethän päätä muuten hyvää työsuhdetta perhevapaisiin. Tarjoa haasteita myös pienten lasten vanhemmille.

4. Näytä esimerkkiä

Esihenkilönä on tärkeä myös omalla toiminnallaan viestiä, että perhe ja läheiset ovat ykkösiä ja työt on järjesteltävissä niiden ympärille. Kerro rohkeasti syy esimerkiksi palaverin aikataulutusupyynnöstä ydintyöajalle, jos tarpeenasi on ehtiä esimerkiksi iäkkään vanhempasi luo sopivaan aikaan.

5. Suhtaudu joustavasti ja empaattisesti muuttuviin tilanteisiin

Empatia tarkoittaa kykyä ymmärtää, mitä toinen ihminen kokee tämän näkökulmasta. Suhtaudu ymmärtävästi mahdollisiin esiin tuleviin tilanteisiin, jotka vaativat työntekijältä nopeaa reagointia. Sano ääneen, että ymmärrät haastavan tilanteen ja sen, että uskot työntekijän tekevän parhaansa.

+1 Perheystävälisyydestä puhuttaessa voitaisiin hyvin puhua myös elämäystävällisyydestä. Monelle meistä työn ulkopuoliseen elämään liittyvät läheiset ihmissuhteet. Perheystävällisyys ei ainoastaan koskeva pienten lasten äitejä, vaan on hyväksi koko työyhteisölle ja yhteiskunnalle”, huomauttaa Jonna Lampinen MiB ry:n toiminnanjohtaja. Tule mukaan rakentamaan perheystävällistä työelämää ja osallistu avoimeen Perheystävällinen työelämä -seminaariin 2.10. verkossa. www.mothersinbusiness.fi/perheystavallinentyoelama

Mukana mm.png

Mothers in Business (MiB) on urasuuntautuneiden äitien verkosto, joille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Me tarjoamme mahdollisuuden työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistämme äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa.